Hlavní stránka > Výlety > Jindřichohradecká úzkokolejka 29. 6. 2011

Jindřichohradecká úzkokolejka 29. 6. 2011

Jde vlastně o dvě úzkorozchodné dráhy, které se nachází v okolí města Jind­řichova Hradce. Obě tratě začínají v Jindřichově Hradci a starší z nich míří na jih k rakouským hranicím do Nové Bystřice. Druhá trať z Jindřichova Hradce na sever a končí v 46 km vzdálené Obratani. Úzkokolejka do Nové Bystřice byla dostavěna a uvedena do provozu 1. 11. 1897 a je 33 km dlouhá. Obrataňská větev je o devět let mladší a provoz na ní byl zahájen 24. 12. 1906. Obě dráhy byly původně postaveny jako soukromé, ale provoz zajišťovaly od počátku státní dráhy na účet vlastníka.1


Na fotografii je vidět především přípojný vůz (vagon). Střecha vozu je šedá. V místě oken je nátěr žlutý, pod okny červený 
          a nakonec úplně dole opět žlutý. Je vidět kousek kolejí, nástupiště se střechou a zábradlím a v dálce stromy.
Přípojný vůz Balm/ú 637
trochu z povzdálí

Na fotografii je vidět především kolejiště a až vzadu depo. Úplně vepředu je výhybka a bílá čtvercová značka s číslem 10.
          Dále je vidět, jak se koleje různě rozbíhají. Vlevo jsou za zábradlím zaparkována nějaká auta a za nimi dřevěné boudy a stromy. 
          Napravo je taras a na něm trávník a stromy.
Výhybky, vzadu depo

Na fotografii je velké vydlážděné a vysypané prostranství, na jehož konci jsou dvě k sobě připojené budovy. Na té bližší
          je pouze modrý nápis, značka JMD, vzdálenější budova má dvoje velká vrata. Jedna jsou otevřená a druhá jsou zavřená. Na zadní 
          budově je komín. Po okrajích prostranství parkují auta. Úplně napravo jsou mohutné stromy.
Depo JHMD zblízka

Na fotografii je vidět především přípojný vůz pěkně zblízka. Střecha vozu je šedá. V místě oken je žlutý. Pod okny je 
          červený a úplně dole je ještě široké žluté zakončení. S ním je vidět kousek kolejiště, nástupiště se střechou a zábradlím,
          za ním (v pravé části snímku) autobus bílo-modré barvy a v dálce jsou ještě vidět stromy a budova nádraží.
Přípojný vůz Balm/ú 637
více z blízka

Na fotografii je vidět především na červeném laku vagonu bílý znak trošku okřídlený JHMD a pod ním typová řada a číslo přípojného vozu
          Balm/ú 637. V dolní červené části jsou další běžné železničářské údaje. V části prostoru pod okny přiléhá k červeně zbarvené části šedý pruh.
Značka dopravce a označení
vozu

Na fotografii je vidět bílá cedule s modrým trochu okřídleným označením JHMD v horní části a s další plechovou cedulkou
          s černě vyvedenými údaji. Na červené ploše je bíle znak brzdy a údaj 11t.
Cedule s bližšími údaji
o dopravci

V roce 1924 byly obě dráhy zestátněny a staly se majetkem ČSD resp. ČD. V roce 1949, byla na trati do Nové Bystřice zastavena osobní doprava, k jejímu obnovení došlo až v roce 1957. V roce stého výročí Bystřické dráhy však byla veškerá doprava zastavena a od 29. 1. 1997 byla náhradní osobní doprava zajišťována auto­busy. Důvodem byl špatný technický stav tratě, na jejíž obnovu nebyly potřebné finance. V roce 1998 došlo ke zlomu v názoru českého státu na vstup soukromých provozovatelů železniční dopravy na koleje národního dopravce ČD a tak dochází nejprve k  pronájmu tratě z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a následně i z Jin­dřichova Hradce do Obrataně soukromému dopravci - Jindřichohradeckým místním dráhám (JHMD). Krátce nato dochází k privatizaci celé úzkorozchodné sítě, která je za 1 Kč převedena JHMD včetně všech budov, vozidel a ostatního zázemí železnice. Největším lákadlem jindřichohradeckých úzkorozchodek je ovšem znovu zprovoz­něná parní lokomotiva U 47.001, kterou je zde možno spatřit v provozu.2

Pravidelná nákladní doprava na JHMD zavedena není, nákladní vlaky jezdí jen podle potřeby. Normálněrozchodné vozy na podvalnících jsou dopravovány většinou v pravidelných osobních vlacích, jedoucích v tom případě jako smíšené. Výjimkou je obsluha vlečky jindřichohradecké textilky Jitka, kam zajíždí samostatný vlečkový vlak. Kromě vozů do textilky jsou převáženy vozy s obaly ze Střížovic, případně i dřevo z Nové Bystřice nebo některé ze stanic na obrataňské větvi.3

Poslední spoj Jindřichohradeckých místních drah (JHMD) vyjel 2. 9. 2022 z Jindřichova Hradce do Obrataně ozdobený smutečním věncem, fábory i výjevy ze života na úzkokolejné dráze na pomezí Vysočiny a Jihočeského kraje. Postarali se o to zaměstnanci firmy, která je v insolvenci. Provoz vlaků dnes musela společnost ukončit, protože jí vypršela platnost povolení pro provozování dráhy.4

  • < Výlety
  • Tábor 12. 8. 2022
  • Myšenec 18. 7. 2022
  • Doubravice u Českých Budějovic 13. 8. 2021
  • Dívčí Kámen 23. 8. 2020
  • Ledenice 13. 9. 2019
  • Kozí hrádek 23. 8. 2019
  • Holkov 12. 8. 2018
  • Říčany 8. 8. 2018
  • Malonty 8. 8. 2017
  • Praha 8. 9. 2016
  • Zlenice 11. 8. 2016
  • Plav 24. 7. 2015
  • Štěkře 11. 7. 2015
  • Boršov nad Vltavou
    18. 8. 2014
  • Kamenný Újezd u Čes-
    kých Budějovic 24. 7. 2014
  • Sbor Božích bojovníků CČSH v Táboře 15. 7. 2014
  • Rožmberk 28. 8. 2012
  • Nové Hrady a okolí
    8. 8. 2012
  • Štěkře 28. 4. 2012
  • Pořešín 24. 3. 2012
  • Nový Hrádek 30. 9. 2011
  • Velešín-Výheň 10. 9. 2011
  • Malše od Kaplice k Po­řešínu 29. 8. 2011
  • Louzek 25. 8. 2011
  • Jindřichohradecká úzko-
    kolejka 29. 6. 2011
  • Holkov 11. 8. 2008
  • Stromy u Výhně
    27. 7. 2008
  • Hrad Velešín 17. 8. 2006