Hlavní stránka > Výlety > Miniatury hradů a zámků na nádražích, zahradách a v parcích > Veselí nad Lužnicí 18. 8. 2016

Veselí nad Lužnicí 18. 8. 2016

Miniatura zámku se zříceninou se nachází v parčíku nalevo od nádraží. Je poměr­ně známá. Dobře poslouží jako domluvené místo soustředění po výstupu z vlaku.


Nádraží je z červených cihel. Je pouze jednopatrové. Na této fotografii není vidět jeho název. Je vidět kus kolejiště a elektrické trakce.
Nádražní budova ve Veselí
nad Lužnicí

Na fotografii jsou na dvou kamenných skalkách miniatura zámku a zříceniny. Zámek má červené střechy. Je to členitá sestava budov
          s převažující bílou barvou. Je čerstvě natřený, takže jsou barvy nezaprášené a jasné. Kolem je trávník. Zřícenina je nebarevná. Má tedy
          šedou barvu. Je také na vyšší skalce. Skalka zámku má tak prudké srázy, že má válcovitý tvar. Jde o pohled šikmo k nástupištím, které
          se nachází před nádražní budovou. Ty jsou vidět v pozadí.
Pohled na miniaturu zámku
se zříceninou směrem k nástupištím

Na fotografii je vidět koleje, nástupiště a červené sloupy držící červené střechy nad nástupišti. Dále je vidět
          modrá cedule s bílým názvem nádraží a v pozadí široká cesta, trávník, budovy a stromy.
Část nástupiště s cedulí
s názvem nádraží

Na fotografii jsou na dvou kamenných skalkách miniatura zámku a zříceniny. Zámek má červené střechy. Je to členitá sestava budov
          s převažující bílou barvou. Je ovšem vidět i bledě modrá a žlutá. Je čerstvě natřený, takže jsou barvy nezaprášené a jasné. Kolem je trávník.
          Zřícenina je nebarevná. Má tedy šedou barvu. Je také na vyšší skalce. Skalka zámku má tak prudké srázy, že má válcovitý tvar. Značnou část
          záběru zabírají sloupy elektrické trakce a okrové a růžové budovy.
Miniatura zámku se zříceninou šikmo v pozadí

Na fotografii jsou na dvou kamenných skalkách miniatura zámku a zříceniny. Zřícenina není vidět celá a je na vyšší skalce. Zámek
          má červené střechy. Je to členitá sestava budov s převažující bílou barvou. Je ovšem vidět i bledě modrá. Je čerstvě natřený, takže
          jsou barvy nezaprášené a jasné. Součástí zámku jsou brány a arkýře. Kolem je trávník. Skalka zámku má tak prudké srázy, že má válcovitý
          tvar. V pozadí je elektrická trakce a les.
Zámek a kousek zříceniny z pohledu ke kolejišti

Na této fotografii je vidět jenom zámek. Zámek má červené střechy. Je to členitá sestava budov s převažující bílou barvou.
          Je ovšem vidět i bledě modrá. Je čerstvě natřený, takže jsou barvy nezaprášené a jasné. Součástí zámku jsou brány, arkýře, velký
          palác, další budovy a několik dalších věží. Kolem je trávník. Skalka zámku má tak prudké srázy, že má válcovitý tvar. V pozadí
          je elektrická trakce a les.
Zámek z pohledu ke kolejišti
více zblízka

Ze zříceniny je vidět jenom málo. Není celá, a protože není natřená, tak není na skalce dobře patrná. Zámek je členitá sestava budov.
          Je natřen převážně na bílo, i když z této strany jsou dobře patrny i okrové a bledě modré plochy. Střechy mají červenou barvu. Je čerstvě
          natřený, takže jsou barvy nezaprášené a jasné. Pěkně je vidět nenatřený šedý most spojující obě skalky. Zepředu je zámek trochu
          zarostlý, za ním je trávník, cesta, keře a úplně v pozadí stromy a budovy města.
Zámek s částí zříceniny smě-
rem od kolejiště k městu

Na záběru převládá palác se třemi věžemi. Nalevo je kus mostu mezi skalkami a napravo je brána a budova s arkýřem.
          Střechy jsou natřeny červeně, na budovách převládá bílá barva, trochu je vidět i bledě modrá. Je čerstvě natřený, takže
          jsou barvy nezaprášené a jasné. Palác a jedna z jeho věží mají cimbuří. Další dvě věže jehlanové střechy. Za zámkem jsou
          tráva, cesta, keře a domy.
Palác směrem od kolejiště
k městu

Zámekje členitá sestava budov. Střechy jsou natřeny červeně. Na budovách v popředí převažuje okrově žlutá barva. Je vidět
          i bledě modrá a světle žlutá. Za těmito budovami je vysoký palác s věžemi. Na něm převládá bílá barva. Napravo je brána s menší
          věží a budova, která se nevešla celá do záběru. Ta je z velké části bledě modrá. V pozadí jsou budovy města. Je čerstvě natřený,
          takže jsou barvy nezaprášené a jasné. Šedá nenatřená část zříceniny je vidět na skalce na levé straně. Vepředu je zámek částečně zarostlý.
Část zámku s částí zříceniny od nástupiště směrem k městu

Na záběru je část miniatury zámku napravo při pohledu od kolejiště. Ve předu je budova s bránou. Brána je průchozí.
          Převažuje na ní bílá a bledě modrá barva, ale má i okrově žluté ozdobné prvky. K ní vede cesta mezi dvěma hradbami. Každá
          má cimbuří s červenými stříškami. Za touto branou je další podobná s menší věží. Tam se nachází nádvoří a budovy. Střechy
          jsou červené. Je čerstvě natřený, takže jsou barvy nezaprášené a jasné. Kolem je trávník, za ním cesta a keře. V pozadí jsou
          stromy a budovy města.
Část zámku s bránami směrem
od kolejiště k městu

Na záběru je z miniatury vidět pouze zřícenina. Je na skalce s tak svislými stěnami, že má přibližně válcovitý tvar. Na pravé
          straně skalky dominuje přibližně válcovitá budova. Vzadu na vrcholu skalky jsou stěží vidět věže. Nalevo je most na skalku se zámkem.
          Pod mostem vede cesta. Kolem je trávník, vzadu keře a okrově omítnutá budova. Za skalkou je stožár a na obzoru stromy.
Pohled na zříceninu směrem
ke zhlaví

Na záběru je z miniatury vidět pouze zřícenina. Je na skalce s tak svislými stěnami, že má přibližně válcovitý tvar. Na levé
          straně skalky je přibližně válcovitá budova. Na vrcholu skalky jsou vidět věže. Za skalkou jsou mohutné stromy.
Pohled na zříceninu směrem
od zhlaví k nádraží

Budování města zvaného Na Talíři, posléze Veselí, předcházela tvrz Na Talíři patřící pánům z Veselí. Šlo prokazatelně o příslušníky střední šlechty, ale z hlediska vojenské síly podléhající rodu Rožmberků, takže ačkoli ještě v průběhu 12. století byli zcela samostatným rodem, již v polovině 13. století Rožmberkové převzali vládu i nad tvrzí Na Talíři, kde po čtyři až pět generací tato stará česká šlechta původně vládla. Páni z Veselí pak koncem 13. století opustili celou obec a přesídlili do Českého Krumlova, kde již žili převážně měšťanským způsobem života. Převážná část rodu Veselých pak o sto let později opustila i Český Krumlov a přesídlila na Vysočinu, kde se živili stavitelstvím, a byla následně poznamenána vysokými ztrátami mužských příslušníků v bojích první světové války.

Současné město vzniklo spojením měst Veselí nad Lužnicí a Mezimostí nad Nežárkou. První zmínky o Veselí pocházejí z roku 1259, povýšeno na město bylo v roce 1362, Mezimostí je poprvé zmiňováno ve 14. století, městečkem bylo od roku 1494 a městem od roku 1908. Snahy o spojení obou měst se objevovaly už dříve, ale patrioti z obou měst se spojení bránili. Až protektorátní ministr vnitra nařídil sloučení ke dni 1. ledna 1943 pod názvem Veselí nad Lužnicí.

Město je železničním uzlem, kde na 4. železniční koridor ve stanici Veselí nad Lužnicí navazují tratě Havlíčkův Brod – Veselí nad Lužnicí a České Velenice – Veselí nad Lužnicí. Na nádraží Veselí – Mezimostí vystoupil ze salonního vozu zvláštního vlaku v sobotu 21. prosince 1918 krátce po 10. hodině prezident T. G. Masaryk a byl přivítán zástupy občanů i představiteli města a třeboňského politického okresu. Kolejiště nádraží bylo v roce 2014 a 2015 komplexně rekonstruováno.

  • < Miniatury hradů a zámků na nádražích, zahradách a v par­cích
  • Včelná 4. 4. 2024
  • Římov 8. 9. 2023
  • Most – u obytného domu 14. 8. 2023
  • Most – u bývalých kasáren 14. 8. 2023
  • Staré Město pod Land­štejnem 2. 8. 2023
  • Záhoří 21. 4. 2023
  • Jeneč 24. 7. 2022
  • Sedlice 6. 6. 2022
  • Petříkov 16. 5. 2022
  • Třeboň 16. 5. 2022
  • Putim 9. 5. 2022
  • Heřmaničky 9. 9. 2021
  • Veselí nad Lužnicí 18. 8. 2016