Nejsoustavněji a nejsamostatněji promyslil pozitivismus Josef Tvrdý (1877-1942).1 Tvrdý je žákem Masarykovým, zdůrazňuje u Masaryka ne stránku náboženskou, nýbrž důraz na sociální vědu a filosofii humanitní demokracie. V tomto smyslu hájí Masaryka proti některým jeho interpretům, na př. Rádlovi. S Masarykem nachází v idei humanitní velkolepou myšlenku sjednocující českou minulost s přítomností. Pozitivismus Tvrdého není tolik závislý na vědě jako u myslitelů předchozích. Ví, že někdo může být dobrým vědcem, a přitom nemusí být kritickým. Soudí, že právě přílišným zdůrazňováním vědeckosti se filosofii ublížilo. Jeho filosofie chce být sice stále ve styku s vědou, ale je si při tom plně vědoma, že přestupuje hranice vědy a neobává se ani pojmu metafysika. Přejímaje některé význačné prvky pozitivistického světového názoru, přetváří je dále velmi samostatně, a je to právě přetváření těchto základních prvků, jimiž překračuje úzké hranice pozitivismu, neopouštěje přitom jeho základnu. Je to pojem indukce v logice, pojem vývoje, který z přírodních věd rozšiřuje i do filosofie dějin a filosofie kultury a společnosti, ba i do metafysiky a pojem humanity.2
Vycházeje z noetického empirismu, poznává význam indukce, a to zvláště indukce neúplné, pro tvořivé možnosti lidského intelektu.3 Tím způsobem je tvořivost zachytitelná logickou formou a není ponechána na pospas ani spekulativnímu apriorismu ani iracionalismu, neboť Tvrdý především propracovává pojem racionální indukce a racionálního empirismu. Obhajobou téže tvořivosti je obměněn i pojem vývoje. Z přírodovědy přejímá Tvrdý pojem emergentního vývoje, který znamená, že každý živočich, každý člověk, jako individuum, ale stejně i každá dějinná událost i každý jedinečný kulturní jev vzniká emergencí, t. j., že nevyplývá úplně ze svých podmínek, není v nich plně obsažen, nýbrž má i cosi nového, nepředvídaného, neobsaženého v podmínkách. V tomto pojmu vývoje je tedy to nové, že se předpokládá, že vznikají na každém novém stupni nové vlastnosti, kterými se liší jevy, jež dosáhly vyššího stupně vývoje, od elementů objevených analýzou, které je skládají a které náleží nižšímu vývojovému stupni. Tyto vlastnosti nejsou tedy jen pouhým výsledkem složek, nýbrž jsou něčím zcela novým, jako by se náhle vynořovaly. Tvrdý, který pokračuje v problematice Masarykově i tím, že se hodně zabývá filosofií dějin, nachází právě v pojmu emergentního vývoje prostředek jak vyložit i metodologicky poměr individuálních jevů v historii k obecné zákonitosti. Je tedy Tvrdého filosofie noeticky opřena o pojem racionální indukce, věcně pak o pojem emergentního vývoje a konečně je završena metafysikou, která je chápána jako výraz osobnosti především, jako syntéza souhrnu objektivní pravdy s pravdou subjektivní. Tuto syntézu označuje Tvrdý jako racionální intuici, a praví o ní „jest to tedy racionální intuice (intuice, která na základě našeho racionálního poznání tvoří celkovou syntézu), která hledí vystihnouti celkovou existenci unikající nám v ponenáhlu v iracionálno. Tato intuice jsouc soustředěním veškerého našeho poznání činí z lidí okamžiku osobnosti vyrovnávající se s celkem světovým a patřící na svět sub specie aeterni“. A tak nacházíme u Tvrdého velmi ucelený systém filosofický, i když jej musíme hledat roztroušený po mnoha dílech.4 Veliká škoda je, že již nemohl dokončit chystané dílo o humanitě. Víra v ní byla jeho vyznáním osobním, byla však zároveň i smyslem národního bytí, i smyslem bytí všelidského, tedy právě onou velikou myšlenkou syntetizující, která je novodobou náhradou náboženství a zároveň novým náboženstvím.5
Tvrdý je vyvrcholením vývoje českého pozitivismu na poli systematické filosofie, ale zároveň i jeho překročením.6